سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نکته هایی از قرآن

بنام خدا

حادثة عاشورا بى شک از عظیم ترین رخدادهایى بود که در تاریخ بشرى موجى عظیم پدید آورد و درس هاى بزرگ و سترگ به همگان آموخت،‌ از این رو امام حسین(ع) قیام خویش را اسوه و الگو خواند.

درس هاى متعددى مى توان از قیام امام حسین(ع) آموخت که به برخى اشاره مى شود:

- خدا محوری: یکى از ویژگى هاى قیام امام حسین(ع) در خدا باورى و اخلاص ظهور مى کند. امام ضمن خطابه اى که پیش از خروج از مدینه ایراد نمود، هرگونه شائبة دنیاطلبى و ریاست خواهى و جنگ قدرت را ردّ کرد و انگیزة اصلاح دینى و اجتماعى را مطرح نمود.

حضرت بارها از تسلیم شدن در برابر خواست خدا و جلب رضایت او سخن گفت. او در آخرین لحظات، در مناجات با خدا عرضه داشت: "الهى رضاً برضاک،‌تسلیماً لأمرک، صبراً على قضائک، یا ربّ، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین؛ 

 پروردگارا! من راضى به رضاى تو و تسلیم امر تو هستم. در مقابل قضاى تو صبر خواهم نمود. اى خدایى که جز تو معبودى نیست! اى پناه بى پناهان!".

- معنویت گرایى و خدا محورى نه تنها در گفتار و رفتار امام حسین(ع) ظهور نمود که یاران و اهل بیت حضرت نیز معنویت گراترین انسان ها بودند. حضرت زینب در گودال قتلگاه در کنار بدن مطهر امام حسین(ع) عرضه داشت: "اللّهم تقبل منّا هذا لقربان".

حضرت به ابن زیاد که گفت: رفتار خدا با برادرت امام حسین(ع) را چگونه دیدی، فرمود: جز جمال و زیبایى ندیدم.

-‌آزادى خواهى و عزت مندی: یکى از درس هاى قیام امام حسین(ع) آزادى خواهى و عزت مندى است که امام حسین(ع) به رغم آنکه آیندة جنگ را پیش بینى مى کرد و دشمن را خوب مى شناخت؛ در برابر ستم و زورگویى تسلم نشد و به همگان این درس را آموخت که مرگ با عزت از زندگى ذلت بار بهتر است: "موت فى عزٍّ خیرٌ من حیاه فى ذلّ...  لاوالله، لا أعطیهم بیدى اعطاء الذّلیل و لا أقرّ إقرار العبید".

همو فرمود: "الموت اولى من رکوب العار و العار اولى من دخول النّار".

مرا عار آید از این زندگى که سالار باشم، کنم بندگی امام حسین(ع) نه تنها آزاده و آزادى خواه بود که دشمنان خویش را نیز به آزاد خواهى فرا خواند: " اى آل سفیان! اگر دین ندارید و از قیامت نمى ترسید، لااقل در دنیا آزاد باشید".

گر شما را به جهان دینى و آیین نیست لااقل مردم آزاده به دنیا باشید

آزاد خواهى و عدالت گرایى امام حسین(ع) سبب شد که غیر مسلمانان نیز از قیام او درس گیرند و آزاد خواهى خویش را مبتنى بر آزاد خواهى آن امام همام نمایند. مها تماگاندى (رهبر فقید هند) گفت: " من زندگى امام حسین ، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خوانده ام. بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد پیروز گردد، باید از سرمشق امام حسین پیروى کند".

درس آزادى به دنیا داد رفتار حسین بذر همت در جهان افشاند افکار حسین

با قیام خویش بر اهل جهان معلوم کرد تابع اهل ستم گشتن بُوَد عار حسین

- پاسدارى از دین: متأسفانه بعد از رحلت پیامبر(ص) مسملانان از معارف دین و سنت پیامبر(ص) فاصله گرفته و جهان اسلام را دنیا گرایى و قدرت طلبى فرا گرفت. از سوى دیگر بدعت گذارى گسترش یافته و رهبران دین ستیز، مانند معاویه و یزید در مسند قدر گرفتند. به قدرت رسیدن و دین ستزى آن ها موجب شد باورهاى دینى تضعیف شود و قوانین اسلام اجرا نگردد و ارزش هاى آن زیر سؤال برود.

براى احیاى دین و اجراى قوانین اسلام و بدعت زدایى نیاز به نهضت بود، از این رو امام حسین(ع) قیام نمود و یکى از اهداف آن را حفظ دین و احیاى سنت پیامبر (ص) دانست.

در نامه اى خطاب به مردم بعده مى فرماید: " من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر فرا مى خوانم.

سنّت مرده و بدعت زنده شده است". امام حسین (ع) یاران خویش را به حمایت از دین فرا خواند. و خود در اشعار خویش دین مدارى و دین محورى را گوشزد نمود: "إن کان دین محمّد لم یستقم، إلا بقتلی، یا سیوف خذینی".

گر جز به کشتنم نشود دین حق بلند اى تیغها بیاید بر فرق من فرود

حضرت ابوالفضل(ع) نیز در رجزى که در روز عاشورا خواند گفت:‌

والله ان قطعتموا یمینى إنّى أحامى أبداً عن دینی

دین خدا عزیز تر است از وجود ما این دست و پا و چشم و سر و جان فداى دوست

درسى که زعاشورا آموخته ایم این بود قربانى راه دین، فرزند و پدر کردیم.

برای طرح سوالات خود در زمینه موضوعات قرانی روی اینجا کلیک کنید

 

سایت برای بهره مندی

واحد پاسخ به سوالات  دینی



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 85/11/16ساعت  5:36 عصر  توسط ح.خ.ف 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    انتقال به مکان جدید
    درسی از یک انقلاب
    [عناوین آرشیوشده]