سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نکته هایی از قرآن

                                                              بنام خدا             
شیوه قرآن مجید در رابطه با ائمه هدى(ع) به ویژه امیرالمومنین(ع) و خانواده آن حضرت این است که به معرفى «شخصیت» ممتاز و برجستگى‏هاى آنان بپردازد نه به معرفى «شخص». در اینجا دوزمینه براىبحث وجود دارد: موارد و چگونگى معرفى شخصیت اهلبیت(ع) و حکمت و سّراین روش.
    الف) موارد و چگونگى معرفى شخصیت اهلبیت(ع) در قرآن:قرآن مجید در موارد متعددى پرده از امتیازات و ویژگیهاى رفتارى ائمه هدى(ع) بویژه امیرالمومنین(ع) برداشته است ازجمله:
    1- «ویطعمون الطعام على مسکینا و یتیما و اسیرا»، (الانسان، آیه 9)
 مفسرین بزرگ شیعه وسنى آورده‏اند که این آیه در شان امیرالمومنین(ع) و خانواده ایشان است و مساله روزه‏دارى حضرت على(ع) و.... و دادن افطار خود به مسکین یتیم و اسیر در سه شب متوالى را به طور متواتر نقل کرده‏اند.
    2- «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، (احزاب، آیه 33)
در خصوص این آیه مقالات و کتب متعددى نگاشته شده و در این که شامل حضرت على(ع) و فاطمه(س) و حسین(ع) است نزد شیعه و سنى هیچ اختلافى نیست تنها اختلاف در شمول آن نسبت به همسران پیامبر(ص) که با ادله متعددى علماى شیعه شمول آن نسبت به همسران پیامبر(ص) را رد کرده‏اند.
    3- «انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوة و هم راکعون»، (مائده، آیه 55)
شان نزول این آیه نیز در تمام تفاسیر معتبر شیعه و سنى اختصاصا در رابطه با حضرت على(ع) مى‏باشد. البته آیات بسیار دیگرى نیز وجود دارد که در اینجا به همین سه مورد اکتفا مى‏کنیم. در آیه اول اوج ایثار در شدت نیاز و در آیه دوم طهارت مطلق از هر کژى و کاستى و عیب و گناه و در آیه سوم تلفیق دو عبادت بزرگ با یکدیگر همراه با اوج اخلاص و خدادوستى نمایان گردیده است. البته در آیه سوم نکته دیگرى وجود دارد که در قسمت بعدبه آن اشاره خواهیم کرد.
ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 85/9/26ساعت  8:11 صبح  توسط ح.خ.ف 
      نظرات دیگران()

                                                                                                             بنام خدا

    بلر:
    خاور شناس معروف آلمانى
    لغت قرآن فصیح‏ترین لغات عرب و اسلوب بلاغت آن طورى است که افکار را بسوى خود جذب مى‏کند، قرآن داراى مواعظى آشکار است و به زودى براى همیشه بى معارض خواهد بود، هر کس که از این کتاب به خوبى پیروى کند زندگى آرام و گوارائى خواهد داشت .

    فریدریش دیتریشى:  
    اسلام شناس
    همین علوم و معارف مسلمین بود که اروپا را در قرن دهم میلادى جلو برد، همان علومى است که سرچشمه آنها قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است .

    ودن هامر:   
    دانشمند آلمانى
    ما قرآن را به عنوان کتاب محمد (ص) با همان عظمت و اطمینانى مى‏نگریم که مسلمین آن را کتاب خدا مى‏دانند .
    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 85/9/21ساعت  9:0 عصر  توسط ح.خ.ف 
      نظرات دیگران()

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    انتقال به مکان جدید
    درسی از یک انقلاب
    [عناوین آرشیوشده]