سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نکته هایی از قرآن

بنام خدا

تأکید قرآن بر علم :
یکی از چیزهایی که همه ما از معلم انشای دوران ابتدایی و راهنمایی و بعضا دبیرستان بیاد داریم این جمله بود که::

علم بهتر است یا ثروت ؟؟؟
راستی! اگر همین الان این سوال را از شما بپرسند که از علم و ثروت کدوم را بیشتر می پسندی ؟  چه جواب میدهید؟(توی بخش نظرات منتظر پاسخ شما هستم)
امّا من اینجا می خواهم قبل از اینکه جوابی به سوالم بدهید از قرآن کریم کمک بگیرم وموضوع علم را کمی روشن کنم تا بهتر بتوانی جواب بدهید پس قبل از پاسخ به پرسش حتما یک نگاهی به مطلب پایین بیاندازیدو سپس پاسخ بدهید::
ماده علم با شکلهاى گوناگون، بیش از 750 بار، در قرآن کریم تکرار شده است. این مطلب مى‏رساند که قرآن، به علم و علما اهمیت زیادى مى‏دهد (و این گذشته از 45 مورد، ذکر ماده عقل است که در مورد عقل و توجه به خردمندان آمده است). بلى این علم است که انسان را از ظلمتها بیرون مى‏برد و کاروان بشریت را، به طرف کمال رهنمون مى‏شود. با علم است که انسانها از تعالیم انبیا (ع) و مفاهیم قرآن کریم، آگاهى مى‏یابند و این علم است که هر روز دست آورد تازه‏اى به بشریت، عرضه مى‏کند.
از این رو اسلام آموختن دانش را، فریضه دانسته و بر آن تأکید نموده است. البته در نظر قرآن کریم منظور نوع خاصى از علم (مانند فلسفه، علوم تجربى، اجتماعى، یا احکام الهى و...) نیست، بلکه علم به معناى عام، مورد توجه اسلام است (1)(هر چند در موارد خاصى، استثنا دارد که بعد به آن اشاره خواهیم کرد) و این از افتخارات اسلام است که توانست طى چند قرن، تمدن عظیمى براساس معارف بشرى و الهى پدید آورد، و کاروان علم را، با سرعت به پیش برد و این جهش علمى، درست در قرون وسطى (16-6 میلادى) بود که اروپا، در ظلمت جهل به سر مى‏برد.

آیاتى از قرآن کریم را که به علم، توجه مى‏دهد مى‏توان به چند دسته تقسیم کرد:

1- آیاتى که ارزش مطلق علم را بیان مى‏کند و بر شرایفت علم و فضیلت دانشمندان اصرار مى‏ورزد (طبق ظاهر آیات).

مثال: قال الله تعالى: (هل یستوى الذى یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذکر اولوالالباب) (2) «آیا افراد دانا و نادان با هم، مساوى هستند؟ فقط اهل خرد متذکر مى‏شوند». (البته این سؤال استفهام انکارى است و خداوند مى‏خواهد عدم تساوى را گوشزد کند).

مثالى دیگر: قال الله تعالى: (یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات) (3) «خداوند انسانهاى با ایمانى از شما را رفعت مى‏دهد و دانشمندان داراى درجاتى هستند».

2- آیاتى که راههاى افزایش علم را بیان مى‏کند، به چشم، گوش، عقل و قلب اشاره مى‏نماید و انسان را به استفاده از این وسایل ترغیب مى‏کند، تا دانش خود را افزایش دهد و این را شکر نعمت مى‏داند.

مثال: قال الله تعالى: (و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیئاً و جعل لکم السمع و الابصار و الافئدة لعلکم تشکرون) (4)«خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج کرد، در حالى که چیزى نمى‏دانستید و براى شما گوش، چشم و قلب قرار داد تا شاید شاکر باشید».

(برای اینکه بحث زیاد طولانی نشه و شما نیز خسته نشوی سخنم را در دو پست میاورم ، پس پست بعدی را نیز حتما بخوان) 

پی نوشتها::
1- سوره مجادله، 11.
2- سوره نحل، 78.
3- سوره آل عمران، 191.

                                                                           وبلاگ مفید

                                                                         شیعه مذهب برتر

                                                                         



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 85/10/20ساعت  11:23 عصر  توسط ح.خ.ف 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    انتقال به مکان جدید
    درسی از یک انقلاب
    [عناوین آرشیوشده]